Miroslava Jandorfová
MHR director, NN Slovensko
"Home office je o vzájomnej dôvere. Do akej miery sa ju darí budovať záleží aj od zrelosti manažmentu."
Skupina NN je jedným z lídrov na trhu životného poistenia a dôchodkového zabezpečenia. Opakovane získava prestížne svetové ocenenia, ktorými sa radí medzi top zamestnávateľov. Ako každá firma, aj NN Slovensko hľadala spôsob, ako budovať stabilný kolektív a znížiť fluktuáciu. ⅔ ich zamestnancov sa po(pri) práci stará o mladšie deti a preto bol prvý krok jasný – vytvoriť podmienky na prácu v každej rodinnej situácii.
“ Keď som nastúpila do spoločnosti, firma bola veľmi rodinne nastavená, ale potrebovali sme stabilizovať. Hlbšia analýza ukázala, že máme v našich radoch veľa šikovných žien-matiek, ktorým sa často doma mení situácia. Držať ich za každú cenu v kancelárii od 8 do 5 bolo zbytočné. Vedeli sme, že keď im umožníme flexibilitu, práca bude spravená aj keď má ich dieťa v škole vianočný koncert alebo ochorie a ostane doma,” hovorí Miroslava, HR director pre NN Slovensko.
“Chcem, aby sa ľudia do práce tešili. Ak im k tomu chceme pomôcť, musíme reagovať na ich skutočné potreby. Toto nie ani tak otázka rozpočtu, ako mentality a zrelosti” dodáva.
V praxi to znamenalo, že aktivity HR reflektovali potreby rodičov v konkrétnom období roka.
Pri téme zamestnávania matiek stoja mnohé firmy pred otázkou, ako obmedziť OČRky a PNky. “Keď niekomu ochorie dieťa, prirodzene hľadá možnosti, ako ostať doma a starať sa oň. V NN preto dbáme na to, aby mal každý možnosť pracovať z domu. Samozrejme, home office je o vzájomnej dôvere medzi manažmentom a členmi tímu. Obe strany si to dobre uvedomujú”, vysvetľuje Miroslava. Podstatné je, aby bola práca hotová a to sa dá vo väčšine prípadov overiť na diaľku. Zamestnanci majú určité ciele a úlohy. Ak sa s manažmentom dohodnú na práci z domu a majú výsledky, tak je na nich, ako si deň zariadia. “Samozrejme, dôvera je obojstranná záležitosť. V prvom rade si vyžaduje zrelých manažérov. Je na nich, ako si nastavia spôsob práce v tíme a dohody. “Ak by som brala home office ako deň voľna, prejaví sa to na výsledkoch a tým naštrbím dôveru, ktorú dostanem” dodáva Miroslava. Pri takomto nastavení sa teda podarilo nájsť obojstranne výhodné fungovanie.
V letných mesiacoch stáli zamestnanci-rodičia pred ďalšou výzvou: čo s deťmi počas prázdnin? 2-3 týždne sa dali vykryť tábormi, tí šťastnejší mali k dispozícii starých rodičov. Nechať deti sedieť pred televíziou alebo blúdiť po nákupných centrách? Ako im zabezpečiť plnohodnotný program počas pracovnej doby? Na túto otázku reagovali v NN veľmi pohotovo – zorganizovali denný tábor. „Prvé ročníky sme pripravili úplne svojpomocne. Jednoducho sme deťom vyčlenili jednu mítingovku a rodičia prišli do práce rovno s deťmi. Samozrejme, najprv sme všetko robili “na kolene”. Potom sme zistili, že jedna z našich zamestnankýň má OZ, ktoré robí detské tábory a začali sme spoluprácu. Neskôr sme uzatvorili partnerstvo aj s OZ Športovkovo a školou Matky Alexie. O pohyb detí sa teda starali profesionáli a z našej strany stačilo, aby logistiku koordinovala kolegyňa z HR. Rodičia boli nadšení a vedeli sa sústrediť na prácu. Jedna mamička dokonca ráno priviezla syna do práce a vrátila sa domov na homeoffice.” Dnes majú deti zamestnancov o program postarané na celých 8 prázdninových týždňov.
“Chcem, aby sa ľudia do práce tešili. Ak im k tomu chceme pomôcť, musíme reagovať na ich skutočné potreby. Toto nie ani tak otázka rozpočtu, ako mentality a zrelosti.”
Miroslava Jandorfová, HR director, NN Slovensko
Popri špecializovanej práci sa vždy nájde nejaká tá čiastková úloha, na ktorú bežne zamestnanci nemajú kapacitu. Niektoré firmy preto zapájajú aj brigádnikov, väčšinou študentov. V NN sa rozhodli túto prácu distribuovať medzi tie mamy na materskej, ktoré o ňu prejavia záujem. “Boli to dve muchy jednou ranou – odľahčili sme vyťažené tímy a zapojili mamy na materskej, ktoré nechceli z pracovných veci úplne vypadnúť” vysvetľuje Miroslava. “Brigádnici by nás možno na prvý pohľad vyšli lacnejšie, zamestnankyne na MD ale netreba do všetkého zaúčať a sú lojálnejšie. Takúto dohodu si vážia a preto sa na kvalitu ich práce vieme spoľahnúť”, dodáva. Dôležité bolo pomenovať očakávania oboch strán, obojstranne výhodné fungovanie sa potom hľadalo ľahšie.
Po vypuknutí globálnej pandémie koronavírusu bola prvoradým cieľom spoločnosti a jej manažmentu ochrana ľudského zdravia. Zároveň potrebovala zabezpečiť kontinuitu poskytovania odborných a kvalitných služieb, na ktoré sú klienti a obchodní partneri spoločnosti zvyknutí. Všetky pracovné povinnosti a termíny úloh teda zostali nezmenené. NN zmenila iba pracovné prostredie a v režime home office začala pracovať väčšina zamestnancov. Domáca karanténa však priniesla zo sebou i viacero náročnejších výziev, pred ktorými sa zrazu zamestnanci ocitli. Oddelenie HR teda prinieslo možnosť bezplatných online konzultácii s odborníkmi na rôzne oblasti – od mentálneho zdravia, vzťahového života až po zdravú stravu. Počas karantény tiež vznikol nový priestor na vzdelávanie. Príslušnosť k medzinárodnej skupine NN kolegom umožňuje bezplatne navštíviť a absolvovať zaujímavé edukačné kurzy zamerané na jazyk, odborný rast alebo rozvoj osobnostných zručností. Ďalší ponúknutý webinár ponúkal tipy ako efektívne spájať domáce povinnosti s pracovnými povinnosťami, predovšetkým pre pracujúcich rodičov s deťmi. Popri stále meniacej sa situácii bolo tiež dôležité udržiavať internú komunikáciu s pozitívnym nábojom. Na týždennej báze teda zamestnanci dostávajú praktické tipy ako zmysluplne zabaviť deti počas pracovného dňa, ako sa udržať v pozitívnom psychickom rozpoložení alebo tipy na online kultúrne podujatia.
Ako hovorí Simon Sinek, manažment nie je zodpovedný za prácu, ale za ľudí, ktorí tú prácu robia. Zamerať sa na skutočné potreby zamestnancov môže byť náročné. Niekedy zistíte, že namiesto školenia na nový softvér organizujete detský tábor. Že realita je iná ako štatistiky od stola. A práve v tom spočíva príležitosť vybudovať stabilný a zdravý kolektív.
Čím žijú vaši zamestnanci?
Ak je pre nich náročné skĺbiť prácu a rodinu, máme pre vás pár tipov.
© 2021-2023 Pracujúce mamy. All Rights Reserved